کِن‌دو

رنزکو وازا (تکنیک حملات پی در پی)

رِنزُکو وازا[1] یکی از فنون کن‌دو است که در دسته شیکاکه وازاها جای می گیرد. این وازا به اجرای پی در پی تکنیک های من، کته، دو وتسوکی که معمولا به صورت دوتایی (نی دان وازا) یا سه تایی (سان دان وازا) اجرا می شوند، گفته می شود. در دو حالت ما از رنزکو وازا استفاده می کنیم:

1- اگر ضربه اول موفق نبود، با زیرنظر گرفتن موقعیت، فاصله وتغییری که در کامائه حریف بوجود آمده، باید به سرعت سراغ ضربه های بعدی رفت واین کار را تا اجرای موفق تکنیک، با حفظ پیوستگی آهنگ (ریتم) ضربات، ادامه داد.

2- برخی اوقات به جای اینکه تنها به وارد کردن سمه برای برهم زدن تمرکز و کامائه حریف متکی باشیم، می توان از رنزکو وازا برای این منظور استفاده کرد. بدین ترتیب که برای فریب دادن حریف ابتدا به نقطه ای ضربه وارد می کنیم و وقتی توجه او به آن نقطه منحرف شد ضربه اصلی را در جهتی مخالف و نقطه ای دیگر وارد می کنیم. در این حالت رعایت چند نکته برای اجرای موفقیت آمیز رنزکو وازا ضروری است: اول) حرکت صحیح پاها (موازی بودن پاها هنگام حرکت وپرهیز از شومُکو آشی[2]). دوم) دنبال کردن حریف تا زمان وارد کردن ضربه نهایی وصحیح. سوم) پیوستگی ونواخت ضربات حفظ شود. چهارم) هر ضربه باید همراه باید با قاطعیت همراه باشد و نمایشی نباشد.

باید توجه داشت که در شی آی، اگر ضربه اول ایپون باشد ولی ضربات بعدی موفقیت آمیز نباشند، ضربه اول نادیده گرفته خواهدشد.

مثال ها:

کته-من: از "تو ما" به حریف نزدیک شده وبا قاطعیت به کته حمله کنید. حریف دفاع کرده وبه عقب می رود. پای چپ را به سرعت به جلو (ومحل مناسب) آورده وبا حرکت رو به جلو به من ضربه بزنید.

کته-دو: از "تو ما" به حریف نزدیک شده وبا قاطعیت به کته حمله کنید. حریف مانع ضربه می شود وبه گمان اینکه ضربه بعدی شما من خواهد بود با بالا بردن دستان سعی می کند ضربه بعدی شما را مسدود کند یا برای اجرای نوکی وازا شینای را با بالا می برد. پای چپ را به سرعت به جلو (ومحل مناسب آورده) با حرکتی مورب به سمت راست به دو ضربه بزنید.

من-دو:  از "تو ما" به حریف نزدیک شده وبا قاطعیت به من حمله کنید. حریف در حالی که به عقب می رود مانع اصابت ضربه شما می شود. پای چپ را به سرعت به جلو (ومحل مناسب آورده) با حرکتی مورب به سمت راست به دو ضربه بزنید (در این مورد حفظ ماای دشوارتر است وبرای داشتن ضربه ای با مونواوچی باید به اندازه گام ها توجه داشت).

من-من: از "تو ما" به حریف نزدیک شده وبا قاطعیت به من حمله کنید. حریف متوجه ضربه شما می شود وبا از دست دادن کامائه به عقب می رود. پای چپ را به سرعت به جلو (ومحل مناسب آورده) و به من ضربه بزنید.

حالت های مختلف دیگری مانند تسوکی-من، کته-من-دو و من-تای آتاری-هیکی من نیز ممکن است رخ دهد.

نکاتی که حین تمرین باید به خاطر داشت:

1. تمرین را با ضربه های بزرگ آغاز کنید. همچنین موتوداچی به اندازه کافی به عقب برود تا فضای مناسب برای زدن هر ضربه فراهم شود.

2. سپس ضربه ها را کوچک کنید به طوری که دیگر نیازی به عقب رفتن موتوداچی برای ضربه های دوم وسوم نباشد.

3. پای چپ باید به سرعت جلو آورده شود (هیکی تسوکه[3]) تا امکان حمله صحیح با حالت بدن مناسب فراهم شود.

4. باید یادبگیرید که اندازه گام های خود را کنترل کنید. همچنین برای اینکه ضربه با مونواوچی زده شود باید حالت بدن خود را حین حرکت حفظ کنید.

5. هر ضربه باید با قاطعیت کافی همراه باشد.

6. رعایت "ته نو اوچی[4]" صحیح اهمیت بسیار زیادی دارد.

7. حفظ پیوستگی و نواخت ضربات نیز مهم است.




(ویدئو شماره 1: من-من، کته-من، کته-دو، تسوکی-من)




[1] Renzoku Waza

[2] Shumoku Ashi (طرز قرارگرفتن پای راهبان، هنگامی که با چکش به ناقوس های بزرگ معبد ضربه وارد می کنند. در این حالت امتداد قرارگرفتن دوپا زاویه ای قائمه می سازد)

[3] Hikitsuke

[4] Te no Uchi

منابع:

Imafuji, H. (n.d.). Kendo Terminology: Shumoku ashi. Retrieved December 24, 2019, from https://www.kendo-guide.com/terminology_shumoku_ashi.html

Jackson, M. (2011). Kendo Training Handbook (1st ed. rev. 5). Retrieved from http://suffolkkendo.co.uk/manuals.html.

Tokeshi, J. (2003). Kendo: elements, rules and philosophy.

ویدئو:

https://www.youtube.com/watch?v=tEjYmQp7Uns

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی