کِن‌دو

هیکی وازا

یکی دیگر از فنون کن‌دو که در دسته شیکاکه وازاها قرارمی گیرد هیکی وازا[1]ست. هیکی وازا به مجموعه تکنیک هایی گفته می شود که معمولا پس از تای آتاری[2] ویا خارج شدن از تسوبا زِری آی[3]، درحال دورشدن از حریف وبا حرکت رو به عقب اجرا می شوند. در مبارزه، ممکن است پس از رد وبدل شدن چند ضربه، دو مبارز به یکدیگر نزدیک شوند و در موقعیتی که با آن تسوبا زریای گفته می شود قرارگیرند. در تسوبا زریای، تسوبای شینای ها مقابل یکدیگر قرارمی گیرد و دو مبارز با واردکردن نیرو به تسوبای یکدیگر سعی در گرفتن مرکز و از تعادل خارج کردن حریف برای ایجاد موقعیت حمله را دارند. ایجاد موقعیت می تواند با وارد کردن نیرو به مشت حریف به سمت بالا، چپ و راست یا به صورت مورب باشد.

نکاتی که در تسوبا زریای باید به آنها توجه کرد: 1) شینای نباید شانه حریف را لمس کند. 2) نباید با تسوکا به تسوبای حریف فشار واردکرد. 3) نباید به منظور اتلاف وقت به حالت تسوبا زریای رفت.

راه های مختلفی برای برهم زدن کامائه حریف در تسوبا زریای وپس از آن اجرای هیکی وازا وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم:

هیکی-من: در حالت تسوبا زریای با بهره گیری از پای سمه[4] (پای راست) به جلو بروید. شینای را به سمت داخل یا به سمت شانه راست حریف فشاردهید. منتظر بمانید تا حریف برای حفظ کامائه نیرویی درجهت مخالف واردکند. بلافاصله با حرکت دادن پای چپ به اوچی ما[5] بروید. در این حالت حریف باید تعادل خود را از دست داده باشد و کن سنش به جلو متمایل شده باشد. با حفظ کی-کن-تای-ایچی، درحالی که به من ضربه می زنید پای راست را نیز به زمین بکوبید. سپس با حفظ زان شین، با حداکثر سرعت پای چپ را به عقب پرتاب کرده از حریف فاصله بگیرید.

زان شین: بازوها را بالای سر نبرید. وقتی به عقب می روید دست ها را در مقابل خود نگه دارید (دست ها می تواند کمی بالا بیاید و کن سن به سمت بالا باشد). حدود 3 گام به عقب بروید و در فاصله مناسب به چودان نو کامائه بروید.

هیکی-دو: در حالت تسوبا زریای با بهره گیری از پای سمه به سمت داخل وپایین فشارواردکنید. شینای و دستان را به پایین هل دهید. منتظر بمانید تا حریف برای حفظ کامائه دستانش را به سمت بالا بیاورد. بلافاصله با حرکت دادن پای چپ به اوچی ما بروید، در حالی که بالا آمدن دستان حریف را حس می کنید. بازوهای حریف به بالا می آید. در حالیکه با چرخاندن مچ ها به دو ضربه وارد می کنید پای راست را به زمین بکوبید. سپس با حفظ زان شین، با حداکثر سرعت پای چپ را به عقب پرتاب کرده از حریف فاصله بگیرید.

زان شین: وقتی به عقب می روید بازوها را به عقب نبرید. دست ها را در جلو و در همان حالتی که دو را اجراکرده اید نگه دارید (دست ها می تواند کمی بالا بیاید و کن سن به سمت بالا باشد). حدود 3 گام به عقب بروید و در فاصله مناسب به چودان نو کامائه بروید.

هیکی-کته: در حالت تسوبا زریای با بهره گیری از پای سمه به سمت جلو وپایین فشارواردکنید. شینای را به سمت داخل وبدن حریف هل دهید، به شکلی که گویی می خواهید گردن حریف را با شینای لمس کنید. منتظر بمانید تا حریف برای حفظ کامائه شما را به عقب براند. بلافاصله با حرکتی مورب (به سمت چپ وعقب) به اوچی ما بروید. در این حالت حریف باید تعادل خود را از دست داده باشد و کن سنش درحال حرکت به سمت بالا باشد. با حفظ کی-کن-تای-ایچی، درحالی که به طور عمودی به کته ضربه می زنید پای راست را نیز به زمین بکوبید. سپس با حفظ زان شین، با حداکثر سرعت پای چپ را به عقب پرتاب کرده از حریف فاصله بگیرید.

زان شین: وقتی به عقب می روید بازوها را به عقب نبرید. دست ها را درجلوی بدن ودر مرکز (همان حالت زدن کته) حفظ کنید (دست ها می تواند کمی بالا بیاید و کن سن به سمت بالا باشد). حدود 3 گام به عقب بروید و در فاصله مناسب به چودان نو کامائه بروید.

حالت های مختلفی برای تمرین هیکی .ازا وجود دارد. به عنوان نمونه:

- در حالت تسوبا زریای سعی کنید راه نفوذی برای حمله پیدا کنید. پس از وارد کردن ضربه بهتر است موتوداچی شما را دنبال کند تا سرعت، حرکت پا و زان شینتان تقویت شود.

- کاکاریته به موتوداچی حمله کرده پس از تای آتاری با هیکی وازا به موتوداچی ضربه می زند.

- کاکاریته به موتوداچی حمله می کند. موتوداچی ضربه را سد می کند. پس از تای آتاری، کاکاریته با هیکی وازا به حریف ضربه می زند.

- کاکاریته به موتوداچی حمله می کند. موتوداچی ضربه را سد کرده به کنار گام برمی دارد. کاکاریته در حالی که از کنار موتوداچی می گذرد به سمت وی چرخیده با هیکی وازا به حریف ضربه می زند.

- موتوداچی حمله می کند (مِن)، شما با استفاده از اوکه-کاتای[6] صحیح ضربه را سد کرده بلافاصله با هیکی وازا به وی ضربه بزنید.


ویدئو شماره 1

 



[1] Hiki waza

[2] Tai-atari

[3] Tsuba-zeriai

[4] Seme-ashi

[5] Uchi ma

[6] Uke-kata

منابع:

Holt, T. (n.d.). Kendo Beginners Guide (2nd ed.). Retrieved from http://mumeishi.co.uk/kendo/publications.

Jackson, M. (2011). Kendo Training Handbook (1st ed. rev. 5). Retrieved from http://suffolkkendo.co.uk/manuals.html.

Tokeshi, J. (2003). Kendo: elements, rules and philosophy.

ویدئو:

https://www.youtube.com/watch?v=tEjYmQp7Uns

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی